zondag 6 november 2011

Het oog wil ook wat


Je zou denken dat hardloopkleding vooral functioneel moet zijn. Het moet lekker zitten, het moet je zweet netjes afvoeren en het moet niet te warm of te koud zijn. Datzelfde geldt voor je schoenen, je horloge, je petje zelfs.
Nou...
Het klopt dat ik die ene leuk uitziende tight niet draag omdat de naden zo hard zijn dat ik ze de hele tijd in mijn benen voel prikken. En dat ik dat Nike shirt met die leuke tekst opdruk niet graag aan doe omdat de halslijn me net te hoog zit. Functioneel, dus.
Maar ik kijk wel degelijk naar hoe het eruit ziet wat ik draag. Ik ben blij met mijn shirts in allerlei verschillende, vooral felle kleuren en ik kijk er nu al naar uit om mijn nieuwe, paarse shirt aan te trekken als het wat kouder wordt. Afhankelijk van mijn stemming, kies ik heel bewust uit welk shirt de gelukkige gaat zijn. En als er een wedstrijd aan komt, weet ik vaak al weken van tevoren welke outfit het gaat worden, tot de sokken aan toe. De kleur van mijn petje, als het daar weer voor is, stem ik af op de kleur van mijn shirt of jack.
Wat schoenen betreft, heb ik me natuurlijk laten leiden door comfort en andere functionele eigenschappen. Maar ik baalde wel toen later bleek dat diezelfde schoenen er ook in een flitsende kleur rood waren: die had ik veel liever willen hebben!
Ga ik er beter van lopen? Ik neig ernaar om deze vraag met 'ja' te beantwoorden. Als je je lekker voelt in je outfit, krijg je toch ook meer zelfvertrouwen. Althans, zo werkt het voor deze loper. En dan begin je je race al met een voorsprong.
Maar als het onderweg een gevecht wordt, en alles zwaar gaat en je spieren onwillig zijn om mee te werken, kun je er nog zo hip uitzien, maar dat gaat je geen moer helpen. Dan blíjft het zwaar. Zoals vandaag dus.


Afstand: 8,25 km
Tijd: 52:24

Geen opmerkingen:

Een reactie posten