maandag 26 november 2012

Het zwarte gat

Tja, dan heb je je doel bereikt. Je Zevenheuvelenloop zit erop, en dan?

Het lijkt erop dat ik in een soort interbellum ben beland nu ik voor elkaar heb gekregen wat ik aan het begin van dit jaar nog voor onmogelijk had gehouden. Mijn volgende doel ligt nog wat ver om me daar nu al volop op te gaan richten, sterker nog: ik weet nog niet zo goed wat mijn volgende doel gaat zijn. Of beter: wannéér ik mijn volgende mijlpaal wil bereiken. Want waar het toe moet leiden weet ik inmiddels wel zeker: de halve marathon. Maar wordt het Breda, Brussel of Etten-Leur? Geen idee. Wordt het eind van dit jaar, of pas 2014? Wie zal het zeggen.

Nu ik schemaloos ben, ben ik dus zoekende. Zoekende naar het antwoord op de vraag hoe ik de route naar de 21,1 kilometer ga indelen. Nog een paar keer de vijftien lopen, ondertussen de trainingsafstanden uitbreiden lijkt het meest voor de hand te liggen. Maar hoe snel bouw ik dat op?

Mijn verstand zegt dat ik het beter even rustig aan kan doen. Het is goed om even de teugels wat te laten vieren en de mogelijkheid te hebben om de trainingen wat losser in te delen. Ook een keer overslaan is veel minder erg geworden. Daarnaast kan mijn lichaam wel wat - relatieve - rust gebruiken; mijn knieën en heupen zijn best blij met een beetje vakantie. En het is best prettig om tijdens een wedstrijd weer een afstand te lopen die ik 'met beide vingers in de neus' kan volbrengen, zoals de acht kilometer bij de Midwintermarathon in Apeldoorn, begin februari.

Maar ja, verstand is ook maar verstand. Mijn gevoel laat een iets ander geluid horen. Een geluid dat zegt dat achttien kilometer óók wel een mooie afstand is. En laten ze die nu ook hebben, in Apeldoorn. Een prachtige route, voor het overgrote deel door natuurgebied.
Stiekem geef ik mijn gevoel nog maar even de ruimte - de komende weken bekijk ik tijdens de trainingen hoeveel zin mijn lijf en leden hebben in extra kilometers. Ik heb tot 14 januari om een andere afstand te gaan lopen dan waarvoor ik me heb opgegeven.
En daarmee heb ik mezelf gelijk weer een doel gegeven met een duidelijke einddatum. Weg is het zwarte gat.


Afstand: 4,5 km
Tijd: 28:32

Afstand: 5 km
Tijd 31:36

Geen opmerkingen:

Een reactie posten