maandag 5 november 2012

De gelukkige loper


Gisteren was het eindelijk weer zover: ik mocht weer hardlopen! Er was anderhalve week verstreken sinds mijn ongelukkige teen roet in het eten gooide en nu was het wachten voorbij. Ik had keurig het advies van de huisarts in acht genomen (een week niet sporten) en er voor de zekerheid nog maar een paar daagjes aan vastgeplakt, dus ik was er helemaal klaar voor.

Ik pakte het gelijk groot aan - geen gemuts met eerst een klein rondje - en ging voor de volle mep: 15 kilometer. Dit was tenslotte de laatste kans die ik kreeg om vóór de Zevenheuvelenloop de hele afstand af te leggen en te zien hoe ik er voor stond.
En ik val maar direct met de deur in huis: het ging lékker! Ik durf niet te zeggen dat hier sprake was van een runners high (want hoe voelt dat eigenlijk?), maar een soort trance was er wel. Verstand op nul, blik op oneindig en gewoon gáán. Ik was als het ware één met mijzelf en los van mijn omgeving. Mijn knie speelde me af en toe parten, maar dat bracht me niet uit mijn ritme. De tegenwind heb ik nauwelijks opgemerkt. Mijn horloge heb ik alleen geraadpleegd als ik wilde weten op hoeveel kilometer ik me bevond; geen moment kwam het bij me op om te kijken in welk tempo ik liep of hoe lang ik al onderweg was.

Ik zat gewoon in mijn loopcocon en wilde daar zelfs niet uitkomen toen ik na een kilometer of 13 een beetje werd wakker geschud. Door mijn geblesseerde teen, nota bene. Ondanks de - alleszins nog draaglijke - pijn in mijn teen en de  - soms absoluut niet draaglijke - pijn in mijn knie (die ik maar afdeed als onwennigheid na tien dagen pauze) bleef mijn trance voortduren. Tot en met de laatste meter. Mijn klokje bleek een fabelachtig vlak tempo te hebben geregistreerd over de hele afstand en de rest van de dag danste de adrenaline door mijn lijf. Ik kan nu bijna niet wachten tot ik eindelijk mijn laatste wedstrijd van dit jaar mag gaan lopen. Daarna mag mijn lijf eventjes uiteen vallen: de eerstvolgende loop staat pas over drie maanden op het programma.


Afstand: 15 km
Tijd: 1:35:52

Geen opmerkingen:

Een reactie posten