maandag 22 oktober 2012

Drempel

       
Blijkbaar overkomt het zelfs een (redelijk) fanatiek hardloper als ik: ineens is er een afstand ontstaan tussen mijzelf en het hardlopen. Er is geen sprake van een langdurige toestand, en daarmee ook niet van drama, maar ik vind het zelf op zijn minst opmerkelijk. 
Afgelopen week heb ik door verschillende omstandigheden mijn loopschema danig omgegooid. Andere bezigheden en een nog steeds protesterende knie waren de belangrijkste redenen. Het resultaat was slechts één korte training en één lange duurloop en een weekend waarin de hardloopschoenen nu eens bij wijze van hoge uitzondering in de hoek bleven liggen. 
Het voelde aanvankelijk best lekker, zeker omdat ik op dinsdag een geweldige heuvel/tunneltraining had volbracht en omdat ik donderdag toch weer mijn afstandsrecord én mijn duurrecord had verbeterd en daar niet eens kapot van thuis kwam. Het doel van 15 kilometer is bijna bereikt! De rust voelde dan ook welverdiend en ik bespeurde niet eens een greintje schuldgevoel.
Maar vandaag, op maandag en dus de eerste dag van mijn nieuwe loopweek, is er iets raars aan de hand. Het lijkt alsof het hardlopen even uit mijn systeem is verdwenen. Ik stond vanmorgen op met het gevoel 'er is iets vandaag, maar wat ook al weer?'. Het antwoord is: er staat een korte duurloop op het programma. Je zou verwachten dat blijdschap zich van mij meester maakte toen ik het juiste antwoord had gevonden, zeker omdat het vandaag prachtig loopweer belooft te worden. Maar nee. Eigenlijk zit mijn systeem (lees: hoofd) zó vol met andere, minstens zo boeiende zaken, dat er bijna geen ruimte meer lijkt te zijn voor mijn meestal zo geliefde rondje. Het voelt alsof het vijfde wiel zojuist van de wagen is gevallen. En dat is, met nog geen vier weken voor de Zevenheuvelenloop, opmerkelijk, en een kwestie van onlogische timing. 
Gelukkig ken ik mezelf - vanmiddag besluit ik op enig moment mijn loopoutfit uit de kast te trekken en zet ik mij over die drempel en aan mijn opdracht. En ik weet ook dat ik daar blij van thuis kom, dus er is misschien wel een wiel, maar absoluut geen man overboord. 


Afstand: 5,8 km
Tijd: 36:57

Afstand: 14,4 km
Tijd: 1:32:01



Geen opmerkingen:

Een reactie posten