maandag 3 september 2012

Echte helden

Een van de vele leuke dingen aan loopevenementen vind ik het observeren van andere lopers. Als je tussen die vele medelopers goed om je heen kijkt, zie je pas goed hoeveel verschillen er zijn - lopers zijn net mensen!
Gisteren heb ik in Tilburg heel wat observaties kunnen doen. Eerst liep ik zelf de 10 km (nou ja, +200m door een omlegging van het parcours), daarna stond ik een paar uur langs de kant om al die lopers op de 10EM langs te zien komen.
En natuurlijk is het indrukwekkend om die groep toppers zo lichtvoetig en snel te zien passeren. Knap hoe ze met ogenschijnlijk gemak een tijd neerzetten onder de drie kwartier. En qua frisheid oogden ze vlak voor de finish nog hetzelfde als bij de eerste doorkomst op zo'n 3 kilometer.
Maar wat ik misschien nog wel boeiender vindt, zijn al die mensen die het lopen, net als ik, als liefhebber doen. De mensen die, ook net als ik, niet allemaal even talentvol zijn, maar die het door hard werken en doorzetten toch maar mooi klaren, die 10.000 of 16.100 meter vol te maken.
Daarbij vallen veel uiteenlopende zaken op. Zo zag ik mensen in opvallende outfits - wat te denken van een knalrood 'morphsuit'? En volgens de laatste trend van het barefoot running zag ik ook een aantal lopers op zgn. five fingers schoenen, en zelfs twee op echt blote voeten.
Als het op techniek aankomt, zijn er eveneens veel, soms aparte, variaties. Een jongen bij wie de voeten nauwelijks van de grond leken te komen en die daardoor vlak boven het asfalt leek te zweven. Een man met het hoofd voortdurend in de nek - mogelijk heeft hij het algemeen geldende advies ter harte genomen om vooral niet naar de grond te kijken tijdens het hardlopen? Armen die allerlei rare zwaai- of molenbewegingen maken komen ook met enige regelmaat voorbij. En één loper presteerde het om, als vorm van reclame, al jonglerend met drie ballen te lopen.
Maar ik kijk met de meeste bewondering naar diegenen die er écht voor moeten knokken. Naar de lopers die bij voorbaat al weten dat ze in de achterhoede belanden. Vaak mensen die niet meer zo piep zijn, die in de meeste gevallen wat meer kilo's mee sjouwen en die - zo stel ik me voor - besloten hebben om hun levensstijl te veranderen en daarom zijn gaan hardlopen. Zij weten dat alle duizenden ogen langs de kant op hen gericht zijn en gaan toch van start. Zij weten dat het zwaar gaat zijn, dat de bezemwagen hen op de hielen gaat zitten en desalniettemin hebben ze de kracht om te lópen. Gelukkig krijgen deze mensen ook veel steun van het publiek, dat luid aanmoedigend en applaudiserend blijkbaar net als ik beseft dat hier de werkelijke helden van het evenement lopen.


Afstand: 6,7 km
Tijd: 45:09

Afstand: 4,6 km
Tijd: 30:33

Afstand: 10,2 km
Tijd: 1:04:19

Geen opmerkingen:

Een reactie posten