maandag 10 september 2012

Lekker swingend?

Het kan niet anders, of het is een man geweest die de term heeft bedacht voor iets wat veel gezelliger en onschuldiger klinkt dan het is: hormoonschommelingen. 
Want wat mij betreft is er meer sprake van een rollercoaster als het gaat om de constant veranderende hormoonspiegel. Afhankelijk van het moment in mijn cyclus, loop ik sterk als een paard, of slap als een lappenpop. Voel ik me alsof ik de hele wereld, inclusief die luttele kilometers, aan kan of voer ik een landurig gevecht om aan die eindstreep te komen. Ook heb ik in de ene fase meer last van lichamelijke ongemakken, zoals mijn knieën, mijn longen of slecht slapen, dan in de andere. 
Ik heb me, als tennisliefhebber, vaak afgevraagd of deze schommelingen ten grondslag liggen aan het zo befaamde wisselen van de wacht in  het vrouwentennis. Daar waar de top bij de mannen zomaar een aantal jaren vrijwel gelijk blijft, zie je bij de vrouwen de ene nummer één na de andere tevoorschijn komen, om na een meestal korte periode weer uit de schijnwerpers te verdwijnen. 
Het is overigens niet iets dat ik zomaar uit mijn duim zuig als excuus voor wisselende prestaties: in de Runner's Coach Hardloopgids voor Vrouwen lees ik dat ik een paar dagen voor en tijdens mijn menstruatie op mijn best loop, en dat ik een week na de ovulatie eerder naar adem hap tijdens het lopen, wat het lopen zwaarder maakt dan normaal. 
Jammer dus dat de organisatoren van loopevenementen geen rekening houden met mijn eigen hormonale kalender - past de Bredase Singelloop nog precies in de week dat mijn schommel gunstig swingt, met angst en beven zie ik in mijn eigen agenda dat de Zevenheuvelenloop juist in een neerwaartse beweging van diezelfde schommel valt. Daar gaat mijn hoop op een snelle tijd op mijn eerste 15 kilometer! Trainingsschema of niet, op een op en neergaande hormoonspiegel valt lastig te oefenen, anders dan de trainingen aanpassen op het moment dat er even niet méér in zit. Er rest mij  niets anders dan accepteren dat ik als vrouwelijke loper op dit punt in het nadeel ben. 
En mannen, kom nu niet aanzetten met het argument dat jullie ook zo je problemen hebben omdat jullie je 'elke dag moeten scheren'. Van baardgroei is bij mijn weten nog geen enkele man aan het schommelen geslagen. 


Afstand:  6,9 km
Tijd: 45:24

Afstand: 11 km
Tijd: 1:12:01

Geen opmerkingen:

Een reactie posten