maandag 27 augustus 2012

Slaapwandelen

Gisteren was het weer eens zo'n dag. Zo'n dag die volgt op een beroerde nacht - onrustig en weinig geslapen, uren wakker gelegen.
Het gevolg voor mijn conditie is meestal desastreus, zo ook deze keer. Ik zou niets liever doen dan de hele dag in bed liggen en mijn slaapschuld vereffenen. Maar... het schema! Het schema verlangde van mij een lange duurloop van 60 minuten en op de laatste dag van de week was er geen uitwijken meer aan!
De ochtend viel al meteen af: niet de beste tijd als je toch al niet in de beste staat verkeert. Bovendien nog veel regen in de lucht en daar had ik nu helemaal geen zin in (ook voor lopen tijdens slecht weer moet je blijkbaar prettig in je vel zitten). Het doel was mijn uur te volbrengen in de loop van de middag. Maar ook die tijd ging voorbij zonder dat er een stap buitenshuis werd gezet, omdat ik na het stofzuigen van de woonkamer al stond te trillen op mijn benen.
Lichte paniek maakte zich inmiddels van mij meester. De week liep al bijna ten einde en ik moest nog zo'n 9 kilometer slechten!
Op dat moment moest ik denken aan wat ik die ochtend had gelezen over mentale fitheid in een boekje over bewust hardlopen dat manlief te leen had van een collega. Het kwam erop neer dat je het plezier dat je later tijdens je loop gaat ervaren, alvast visualiseert, waardoor het gemakkelijker wordt om je tot je rondje te zetten, ook al heb je op dat moment geen puf/zin/moed etc.
Dus ik zette mezelf voor het blok door definitief te besluiten om 's avonds mijn duurloop te gaan volbrengen en in de tussentijd visualiseerde ik me gek.
Toen het moment daar was, had ik inderdaad zelfs zin gekregen en bijna fluitend ging ik op pad. Het ging lekker! Zelfs de eerste 4 kilometers met stevige tegenwind liep ik met gemak. Helaas, de klap kwam toch: vanaf de zevende kilometer daalde mijn tempo drastisch, voelde ik allemaal pijntjes opkomen en was ik alleen maar bezig met aftellen. Weg plezier. Hier kon ook visualisatie het tij niet meer keren. Ik hield vol, natuurlijk hield ik vol. Met nog net geen sterretjes voor de ogen klokte ik af bij 1 uur en 8 seconden.
Het goede nieuws is wel dat ik door mijn inspanning zo moe was dat ik mijn slaapschuld vervolgens voor een groot deel heb afgelost.


Afstand: 7 km
Tijd: 45:32

Afstand: 9,2 km
Tijd: 1:00:08

Geen opmerkingen:

Een reactie posten