zondag 3 juni 2012

It's in the mix

Volgende week is het weer zo ver: dan sta ik aan de start van alweer een loopevenement - de Adidas Ladiesrun in Rotterdam. Eens kijken of ik opnieuw in staat ben op de mij zo vertrouwde Rotterdamse bodem een lekkere 10km te lopen.
De aanloop naar dit gebeuren gaat niet zo lekker als ik had gehoopt, dus ik was naarstig op zoek naar oplossingen die het tij kunnen keren van pijntjes, stijfheid en vermoeidheid.
Gelukkig werd mij via de (social) media een aantal bruikbare adviezen in de schoot geworpen.
Maar, zoals dat gaat bij een alles-of-niets-type als ik ben, besloot ik niet te kiezen voor één van die adviezen. Nee, ik bracht er direct maar vier tegelijk in uitvoering.
Als eerste zette ik een download op mijn iPod van de speciaal voor deze Ladiesrun samengestelde mixtape omdat ik eens wilde proberen hoe dat is, een langere tijd lopen op dezelfde beat. En besloot ik tijdens het lopen extra te letten op mijn looptechniek, omdat ik had gelezen dat een juiste houding ervoor zorgt dat je efficiënter omgaat met je krachten en dat de kans op blessures afneemt.
Daarnaast ben ik normaal gesproken te gemakzuchtig voor een degelijke warming-up, maar in de laatste Runner's World werd de zonnegroet aanbevolen voor luie lopers, dus die wilde ik wel een kans geven, om te zien of mijn spieren zo beter opgewarmd werden voor hun inspanning.
Tenslotte 'ben ik van de voeding' en al helemaal van de granen, dus een advies op dit gebied kan ik niet in de wind slaan. Het bericht dat quinoa een supergraan is, dat het uithoudingsvermogen van de Inca's in stand hield, kwam dan ook als geroepen. Dus maakte ik een quinoa maaltijd die eigenlijk bedoeld was voor mijn wederhelft die de volgende ochtend een halve marathon ging lopen, maar ik besloot er ook maar mijn voordeel mee te doen en erna te gaan hardlopen.
Het ging lekker. De beats op de tape hadden precies het goede ritme - hoewel ik na 5,5 km wel behoefte kreeg aan wat afwisseling. De granen deden volgens mij ook hun werk, mijn uithoudingsvermogen was prima. De zonnegroet zorgde er volgens mij voor dat het lopen deze keer vrijwel pijnvrij ging en datzelfde gold voor mijn loophouding.
Gedegen onderzoek is dit natuurlijk niet. Want wie zegt wat nu welk effect teweegbracht? En hoe weet ik nu  welk van die adviezen daadwerkelijk bijdraagt aan mijn loopplezier?
Mij maakt het eerlijk gezegd niet zo uit. Als deze combinatie werkt, doe ik het toch gewoon allemaal nog een keer?


Afstand: 3,4 km
Tijd: 21:51


Afstand: 7,5 km
Tijd: 46:21

Geen opmerkingen:

Een reactie posten