zondag 6 mei 2012

Op ontdekkingsreis


 Natuurlijk gingen de loopschoenen mee toen ik afgelopen week met man en kinderen voor een paar dagen naar Zuid-Limburg ging - voor mij is het immers een soort sport om op zoveel mogelijk verschillende plekken te hebben hardgelopen. 
Ik had niet kunnen vermoeden dat deze missie zich zou ontpoppen tot een ontdekkingsreis. Op microniveau weliswaar, maar daarom niet minder van waarde.
 De allereerste ontdekking was dat er in Zuid-Limburg weinig wordt hardgelopen. In de eerste dagen zag ik welgeteld één collega-loper, in Maastricht (overigens werd deze ontdekking op onze laatste vakantiedag teniet gedaan - ineens doken er overal hardlopers op en de teller kwam alsnog op een stuk of tien te staan).
 De volgende ontdekking was dat mijn kekke Nike horloge zich ontpopte tot een labiele looppartner. Is de batterij van dit klokje thuis altijd voor minstens een week aaneengesloten helemaal vol, eenmaal losgerukt van zijn veilige vaste verblijfplaats loopt diezelfde batterij in no time helemaal leeg, zo bleek op de ochtend dat ik mijn trainingsplan ten uitvoer wilde brengen . Aan deze ontdekking kleefde nog een ontdekking: dat je beter altijd je oplaadsnoer bij je kunt hebben...
 Maar deze kleine tegenslag liet ik niet op me zitten. Ik ontdekte namelijk dat ik vindingrijk genoeg ben en ik downloadde een app op mijn telefoon waarmee ik onderweg in de gaten kon houden hoeveel kilometer ik er op had zitten. Dat ik daarvoor met een telefoon in mijn hand moest lopen omdat mijn outfit daar niet op was berekend, was niet optimaal, maar ik ontdekte dat ik me daar gemakkelijk overheen kon zetten, net als over het feit dat mijn loop in den vreemde nu niet op mijn palmares werd bijgeschreven in mijn Nike+ account
 Ik kon op pad. Van tevoren had ik een route uitgestippeld van circa 4 kilometer, maar ik kwam er achter dat ik niet meer zo goed ben in het onthouden van straatnamen - daar waar ik rechtsaf had gemoeten, liep ik vol overtuiging rechtdoor. En kwam daardoor op een steile helling uit, die maar niet leek op te houden. Ik voegde op deze manier flink wat extra hoogte en 1,5 kilometer toe aan mijn geplande loop. 
 Tijd voor ontdekking nummer zeven: het ging mij goed af, omhoog lopen. Veel beter dan ik had kunnen dromen. Achteraf bleek zelf dat mijn tempo de hele afstand gelijkmatig was gebleven, bij een overbrugging in hoogteverschil van 65 meter! Mijn conditie is duidelijk veel beter dan ik had verwacht. Zeker als je bedenkt dat ik de voorgaande dagen nu niet volgens mijn boekje had gegeten en daar in voorgaande vakanties altijd veel meer last van had. 
 Toen kwam een moment dat ik even neigde naar lichte paniek, toen ik helemaal niet meer wist op welke weg ik me nu bevond, maar gelukkig - ontdekking! - is er met mijn richtingsgevoel niet zoveel mis. Zelfs zonder herkenningspunten in het overigens prachtige landschap liep ik de goede richting uit. Paniek bezworen dus. 
 Nu ik eenmaal de afdaling inzette, was het tijd om voluit te genieten. Van het mooie uitzicht, het lekkere gevoel van naar omlaag lopen en de muziek die mij voortstuwde. Waarbij ik tot de ontdekking kwam dat 'It's Like That' van Run DMC wel héél erg lekker loopt. Die krijgt dus een hoger plaatsje op mijn afspeellijst voor de Marikenloop, over twee weken. 
 Een andere ontdekking die mij over twee weken van pas kan komen, is dat het lekker lopen is op een onverharde ondergrond. Ik moest twee wandelpaden door de weilanden nemen en blijkbaar straalde ik mijn plezier uit - een van de wandelaars die ik tegenkwam zei 'Lekker hè?' toen wij elkaar passeerden. De draaihekjes die ik op snelheid nam (zie foto) droegen vreemd genoeg alleen maar bij aan dat plezier. 
 De allergrootste ontdekking kwam echter toen ik al lang en breed klaar was: ik had aan deze loop een geweldig goed gevoel overgehouden dat ik nog dagenlang met me meedroeg. Dit was er dus een voor de boeken.
 Maar het volgende hoofdstuk diende zich alweer snel aan: ik had niet zoveel aan al die bovengenoemde ontdekkingen toen ik vanmorgen ontdekte dat 11 kilometer wel heel lang is als je blaas al vanaf de eerste honderd meter net iets te vol zit. En dat geeft een heel ander gevoel...


Afstand: 5,5 km
Tijd: 35:15

Afstand: 11 km
Tijd: 1:10:26


Geen opmerkingen:

Een reactie posten