maandag 23 april 2012

Zoek de zeven verschillen

Vorige week leken de vleugels waarop ik mijn 10 kilometer liep, nog zo vast verankerd. Toch hebben ze in de afgelopen paar dagen in sneltreinvaart losgelaten.
Waarmee maar weer aangetoond is, dat een goede loop vooral ook afhankelijk is van het moment. Mijn 6 kilometer eerder in de week ging nog wel, maar de 10 kilometer die ik als training afgelopen zaterdag liep was weer eens een gevecht. Vooral met mezelf.
Toch valt het verschil wel te verklaren: als ik kijk naar de omstandigheden bij mijn 'superloop' en de laatste ronde, valt een aantal dingen op.
1.  De voorbereiding
Vorige week stonden de ochtenduren in het teken van de 10 kilometer. Drinken klaar maken, eten meenemen, tas inpakken en toen rechtstreeks naar Rotterdam voor de start. Plasje plegen, in het startvak beetje rekken in afwachting van de start.
Zaterdag zat ik eerst in mijn loopkleding in een koude sporthal op een hardhouten bankje te kijken naar een volleybalwedstrijd van mijn jongste zoon. Mijn spieren waren dus koud en stijf. Rotterdam - trainingsloop: 1-0.
2.  Het eten
In Rotterdam was ik te gespannen om kort van tevoren nog trek te hebben; ik heb na mijn ontbijt dan ook niets meer genomen. En daar liep ik dus goed op.
De laatste keer had ik te kort van tevoren nog een rijstbal op (rijst, umeboshi en nori) die duidelijk nog zwaar op de maag lag toen ik begon te lopen - mijn lichaam had veel energie nodig voor de vertering en die energie kon ik dus niet inzetten voor het lopen. Rotterdam - trainingsloop: 2-0.
3.  Het weer
Het was zaterdag weer ouderwets Hollands polderweer, met wind en regen. Dat betekende lopen met een jack en petje en daar heb ik een hekel aan. Het jack mag dan nog zo ademend zijn, onderweg was ik dus toch geregeld bezig met het benauwde gevoel van die extra laagjes. Rotterdam - trainingsloop: 3-0.
4.  Mijn humeur
Door al die eerder genoemde omstandigheden had ik het ook niet echt naar mijn zin onderweg. Ik was veel te veel bezig met het gevoel dat het zwaar ging, waardoor het nog zwaarder ging. Lopen is naast fysieke inspanning toch ook heel erg een mentaal gebeuren. Rotterdam - trainingsloop: 4-0.
5.  Waar was het publiek?
Niet één toeschouwer langs de weg die mij een hart onder de riem stak toen ik in de regen het viaduct op ploeterde... Rotterdam - trainingsloop: 5-0
6.  Bekende route
Als je van huis uit vertrekt, heb je maar een beperkte keus in de samenstelling van je eigen parcours, en hoewel ik deze keer vertrok vanaf de sporthal een paar dorpen verder, kon ik de route redelijk dromen. Dat maakt het lopen wat saaier dan in een omgeving waar anderen voor je hebben bedacht welke kant je op moet en waar je nog verrassingen tegenkomt. Rotterdam - trainingsloop: 6-0.
7.  Mijn tempo
Dat lag beduidend hoger tijdens de training en ik kreeg mijn ritme van een week eerder maar niet te pakken. Zelfs niet met behulp van de juiste muziek. Dat liep dus ook minder ontspannen, maar omdat ik daardoor wél een snellere tijd heb neergezet, vooruit: Rotterdam - trainingsloop: 6-1.



Afstand: 6 km
Tijd: 37:54


Afstand: 10 km
Tijd: 1:02:51

Geen opmerkingen:

Een reactie posten