woensdag 5 oktober 2011

Van steunzolen en andere hulpmiddelen


Als je mijn leeftijd hebt bereikt, en laten we het erop houden dat de dertig ruimschoots achter mij ligt, is de kans groot dat je van stijve gewrichten en onwillige spieren aan elkaar hangt. Althans, bij mij is dat het geval. Wil ik een beetje lekker kunnen hardlopen, dan moet ik dus mijn voeten ondersteunen, insnoeren en corrigeren. En dus loop ik met op maat gemaakte zooltjes, die mijn afwijkingen redelijk opvangen.
Jammer genoeg heb ik de laatste tijd ondanks deze voorzorgsmaatregel toch last van pijn in mijn onderrug en heupen, reden om gisteren even langs de hardloopspeciaalzaak (is dat een woord?) te gaan voor advies.
De deskundig kijkende meneer in de winkel vond mijn schoenen 'helemaal niet slecht' maar constateerde desalniettemin dat ik scheef loop en dat de demping in mijn schoenen al wat aan de harde kant was. Hij wilde mij dan ook best schoenen uit zijn winkel laten passen die mijn schokken beter zouden opvangen (en ik maar denken dat ik loop als een hinde) en die mogelijk mijn scheve landing wat zouden corrigeren.
Vervolgens zag ik mijzelf tot drie keer toe terug op video, dat wil zeggen: mijn voeten. In slow motion. Die scheve landing, dat was wel duidelijk, dat zag ik als leek ook wel. Bij het derde paar - het duurste! - was inderdaad te zien dat de landing wat horizontaler uitviel. Eigenlijk is op zo'n moment de beslissing al genomen: ik nam de schoenen in de hoop dat ze ervoor zorgen dat mijn pijntjes verdwijnen.
Gelukkig kreeg ik nog 10% korting, maar evengoed stond ik niet veel later nog een flink bedrag armer en een paar schoenen rijker weer buiten.
Natuurlijk wilde ik niet te lang wachten met uitproberen, dus ik was gemotiveerd genoeg om vanmiddag een lekker rondje te gaan lopen.
De schoenen zitten heerlijk. Ik heb ook echt het gevoel dat ik wat minder hard neerkom op de verharde ondergrond waarop ik altijd loop.
Waarschijnlijk is 5,5 km te kort om echt goed te kunnen beoordelen wat deze schoenen voor mij kunnen doen. Dus doe ik maar net of ik die scheuten in mijn rechterheup vanaf de vierde kilometer niet heb gevoeld.


Afstand: 5,5 km
Tijd: 34:16

Geen opmerkingen:

Een reactie posten