vrijdag 21 oktober 2011

Als een trein

Lopers zijn er in verschillende soorten en maten. Dat is niet alleen terug te zien in hun uiterlijk, maar net zo zeer in de opbouw waarmee ze hun rondjes lopen.
Een van de onderscheidende kenmerken in die opbouw is een positieve of negatieve split.
Een positieve wát?
Tja, ik heb het ook niet zelf bedacht, maar het komt erop neer dat een negatieve split eigenlijk positief is, want in dat geval loop je de tweede helft van je rondje in een sneller tempo dan het eerste. Wat een positieve split is, laat zich wel raden.
Nu ik loop met een - geleend, dankjewel manlief - hardloophorloge, kan ik na afloop op de computer precies zien hoe mijn ronde is opgebouwd, dus ook wat voor split ik heb.
Eerlijk gezegd, kan ik er nog niet veel chocola van maken, omdat er nog niet heel veel regelmaat in mijn opbouw te vinden is. Het hangt heel erg af van de vorm van het moment, en die wisselt bij mij helaas nog al eens.
Ik heb echter het vermoeden dat ik een dieseltje ben, dat langzaam op gang komt, en dat, naarmate de afstand vordert, soepeler en ook wat sneller gaat lopen. Goed, nog niet zo snel als een TGV, maar als ik dan toch aan het vergelijken ben, als een Sprinter.
Vandaag zag ik dit patroon ook in mijn grafiek terug: ik had een duidelijk negatieve split. Marginaal, maar desalniettemin: duidelijk.
Op mijn ronde van vanmiddag was ik dus een diesel, maar wel een die volgens het TGV schema aankwam op het eindstation - ik heb een van mijn snelste 5 kilometers gelopen!


Afstand: 5,01 km
Tijd: 30:08

Geen opmerkingen:

Een reactie posten