maandag 20 augustus 2012

De kracht van het schema

Gelukkig heb ik een enorme stok achter de deur, anders zou het in de hitte van de afgelopen dagen zomaar hebben kunnen gebeuren dat ik een trainingsrondje hier of daar zou overslaan. Alle adviezen die je om de oren vliegen, zouden voor een weldenkend mens immers voldoende zijn om af te zien van sportieve inspanningen bij een temperatuur boven de 22 °C.
Die stok is natuurlijk de Zevenheuvelenloop, zoveel mag inmiddels wel duidelijk zijn. Het aftellen is voor mij al begonnen, omdat ik voor mijn gevoel na twee weken al middenin mijn schema zit. Het schema dat weliswaar op mijn eigen wijze wordt ingevuld - je denkt toch niet dat ik mij ga bezighouden met de vraag of ik nu tempo 1 of tempo 2 aan het lopen ben? - maar dat desalniettemin redelijk heilig is. Ik zie mezelf namelijk zonder behulp van dat overzicht niet in staat om op een voor mij prettige manier de naderende 15 kilometers uit te lopen. En dus houd ik mij trouw aan het aantal trainingen, het aantal kilometers en het aantal minuten dat ik per week geacht word te lopen.
Noodgedwongen heb ik mijn trainingstijd de laatste paar keren wel vervroegd: normaal gesproken loop ik het liefst eind van de middag, maar tijdens de bijna-hittegolf kon het dus zomaar gebeuren dat ik om 6 uur de wekker had gezet om een klein ontbijt naar binnen te werken, waarna ik om 7.15 uur al gewapend met pet en drinken op pad ging om de hitte voor te zijn.
Helaas is het me tijdens mijn laatste training niet gelukt om de ingeplande duurloop van 50 minuten vol te maken. Na ruim drie kwartier was het óp. En op dat moment werd voor mij pijnlijk zichtbaar hoezeer ik gehecht ben geraakt aan mijn schema: hoewel ik totaal in de hele week méér kilometers heb gelopen dan ik zou moeten, bleef vooral het gevoel hangen dat ik nu mijn 50 minuten niet had gehaald.
Wat een larie. Het ziet er naar uit dat het schema en ik elkaar nog eens even goed duidelijk moeten maken hoe we met elkaar om moeten gaan de komende maanden. En ik ben bang dat de aanpassingen in onze verstandhouding vooral van mij zullen moeten komen. Dan weet ik zeker dat het schema mij blijft steunen tot het moment dat ik op 18 november aan de start sta.


Afstand: 6,8 km
Tijd: 45:22

Afstand: 5,5 km
Tijd: 37:09

Afstand: 7 km
Tijd: 47:50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten