donderdag 31 december 2015

Een fun run en een terugblik



Op de laatste dag van 2015 is voor mij het nieuw sportjaar alweer een paar dagen bezig. Dat startte namelijk met de eerste training van mijn nieuwe 100 dagen Sportrusten schema voor de halve marathon van Berlijn, op 3 april 2016. Die training liet ik samen vallen met de Runners World Night Run Rotterdam, een zogenaamde 'fun run' zonder tijdregistratie, zonder medaille, maar vooral voor de fun, dus. Deze run werd op hetzelfde moment georganiseerd door alle Runners World vestigingen door heel Nederland.
Ik had gekozen voor de snelle 5 kilometer omdat die het beste in mijn schema paste.
Wij waren er klaar voor!


Vooraf was ik wat huiverig of ik nog wel in staat was om snel te lopen, want mijn conditie had mij de laatste weken schromelijk in de steek gelaten na mijn noodgedwongen stap terug. Tijdens mijn 'laat maar waaien rondjes' in de aanloop naar mijn nieuwe schema liep mijn hartslag al stevig op als ik maar een klein beetje probeerde te versnellen.

Maar ik verbaasde mijzelf: als bij toverslag kon ik het snelle tempo van meet af aan prima volgen. En na 5,9 kilometer kwam ik tevreden weer terug bij de winkel. De kop van het schema was eraf en de manier waarop geeft vertrouwen voor het vervolg.
Dat vertrouwen werd nog versterkt door de tweede training: ik liep een van mijn snelste 4 kilometers en voelde me daardoor een dag later nog helemaal fit en sterk. Hopelijk zet deze lijn in het nieuwe jaar voort en blijft mijn knie meewerken.

Gelukkig kan ik op de laatste dag van 2015, ondanks mijn blessure, toch terugkijken op een sportief geslaagd jaar. Op de teller staan 1167,26 loopkilometers, in iets meer dan 125 uur gelopen. Hoogtepunt was toch wel de 20 kilometer van Parijs die ik in oktober liep en wat mijn eerste buitenlandse loop was.
Van alle kilometers is een deel gemaakt op onverharde paden omdat ik het trailrunnen heb ontdekt. Daarnaast was er mijn eerste triathlon en heb ik daarvoor ook nog wat fiets- en zwem meters gemaakt.

Voor het komend jaar wordt die lijn alleen maar doorgezet: de eerste evenementen die op het programma staan, zijn twee trailruns. En het plan is om in juli de 1/8 triathlon van Rotterdam te gaan doen. Over andere spannende dingen die op het programma staan, volgt binnenkort nog wel een update.

Kortom, ik zal me ook in 2016 niet vervelen. Het jaar zal in elk geval sportief beginnen: als alle kruitdampen zijn gezakt en de jaarlijkse nieuwjaarsbezoekjes zijn afgelegd, gaan bij mij de loopschoenen alweer aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten