woensdag 19 december 2012

Stijf(kop)

Aan mijn spieren merk ik al een paar weken dat ik eigenlijk te veel vraag van mijn lijf. Het alsmaar toenemende aantal kilometers, gecombineerd met de verhoogde luchtvochtigheid dat nu eenmaal bij dit seizoen hoort, doet zich in alle hevigheid gelden. Tel daarbij op dat ik op nieuwe schoenen loop die mijn knieklachten doen verminderen, maar waaraan ik nog niet helemaal gewend ben, en je hebt het plaatje compleet.

Het resultaat is stijfheid, zeg maar gewoon: spierpijn. De op een na laatste training heb ik, zoals dat heet, 'op karakter' uitgelopen, maar zodra ik stopte met hardlopen gingen mijn bovenbenen op slot en moet ik er uit gezien hebben als een dronkenman die na een nacht doorzakken uit de kroeg komt. En wat erger is: die spieren doen niet alleen maar pijn als ik loop of net gelopen heb, maar eigenlijk 24 uur per dag. Ik slaap gewoon slecht omdat er geen houding te vinden is waarin ik mijn pijnlijke heupspieren niet voel.

Natúúrlijk, ik zou het even wat rustiger aan kunnen doen, en een normaal denkend mens zou daar misschien niet lang over na hoeven denken, maar ja, het schema...
Nee, er is niemand die mij dwingt om in een x-aantal weken dit halve marathonschema te kunnen volbrengen, behalve ik zelf. En daar zit hem nu juist de kneep. Niet omdat ik zo nodig die 21-en-een-beetje kilometer in februari al op mijn palmares wil hebben bijgeschreven. Wél omdat ik in mijn huidige schema precies uitkom op een 18 kilometerloop op het moment dat die afstand ook bij de Midwintermarathon wordt gelopen. En wat zich eenmaal in mijn hoofd heeft vastgezet, komt er niet zo gemakkelijk meer uit - ik kan het eigenlijk niet verkroppen als ik naar Apeldoorn afreis om daar 'maar' acht kilometer te lopen. Wat best raar is als je bedenkt dat ik me oorspronkelijk juist voor die afstand heb ingeschreven en me daar ook echt op had verheugd.

Dus trek ik nu alles uit de kast om die stijfheid de baas te worden: ik heb mijn oude schoenen weer uit de kast gehaald en wissel die af met de nieuwe. Ik ben naarstig op zoek gegaan naar oefeningen die ik kan doen om mijn onderontwikkelde spieren te versterken en ik let extra goed op mijn voeding. Hardop zeg ik dat ik me er niet op vast pin, op die 18 kilometer. Maar in mijn hoofd weet ik dat ik alleen ga buigen als het écht niet anders kan.
Stijf van leden én van geest, dus.


Afstand: 8 km 
Tijd: 52:21

Afstand: 8 km
Tijd: 53:31

Afstand: 12 km
Tijd: 1:20:42

Afstand: 8 km 
Tijd: 48:52

Afstand: 8 km
Tijd: 53:47

Afstand: 12 km
Tijd: 1:25:42

Afstand: 8 km
Tijd: 52:35

Geen opmerkingen:

Een reactie posten